De la noi: Viţa de Vie

Posted: 14 Mai 2014 in „Aripi Tinere”, Muzică, Recomandări
Etichete:, , , , , , , , ,

Sfârşitul perioadei comuniste a reprezentat, pentru poporul român, o relativă deschidere spre lumea „de afară”, mai precis din Occident, lucru reflectat şi în muzică, unde genuri precum „dance” sau „disco” au luat cu asalt muzica românească, transformând-o treptat în ceea ce este în ziua de astăzi. Totodată, aceasta a fost perioada în care s-a afirmat şi muzica „hip-hop”, născută în cartierele bucureştene şi răspândită apoi pe întreg teritoriul ţării. În vreme ce o sumedenie de alte genuri cunoşteau o dezvoltare amplă, muzica rock, prezentă încă din anii ’70 în România, a cunoscut un vădit regres, greul fiind dus în continuare de formaţii veterane precum IRIS, Cargo, Compact ori Phoenix. Era clar că era nevoie de un suflu nou, o trupă care să reanime rock-ul românesc şi să îl readucă acolo unde îi era locul, să continue moştenirea lăsată de aceste nume mari şi să inspire numeroase generaţii viitoare. Iar această schimbare, deghizată sub forma unei proiect muzical, a purtat numele „Viţa de Vie”.

Începuturi

Înfiinţată în anul 1996 şi având în componenţă pe Adi Despot (voce, chitară), Sorin Tănase (tobe) şi Sorin Dănescu (voce, clape), trupa a avut un început destul de timid, făcând primii paşi într-o industrie inexistentă la acea vreme cu albumul de debut „Rahova”. Însă lumea a sesizat rapid faptul că această formaţie mai are mult de crescut până să-şi arate adevăratul potenţial, fapt pentru care albumul nu a fost un succes imediat, comparativ cu vânzările înregistrate de formaţii dance şi hip-hop, care erau „în vogă” la acea vreme. Totuşi, albumul reuşeşte să câştige „Premiul pentru debut”, fapt care a atras atenţia unor formaţii mari precum Holograf şi Timpuri Noi. Acestea au sesizat potenţialul acestei noi trupe şi au decis să o includă în turneul „Hollywood Rock Tour”. Iar atunci când stai pe lângă formaţii de un asemenea calibru, nu poţi decât să înveţi şi, de ce nu, să „furi” meserie de la acestea.

Cu temele făcute şi dorinţă de afirmare, Viţa de Vie revine în atenţia publicului în anul 1999, cu albumul „Fenomental”, material care pune această nouă formaţie pe harta rockului românesc cu piese precum „Ce contează”, „Cântec despre un băiat” şi melodia care a rămas până în ziua de astăzi un reper al peisajului rock românesc, „Basul şi cu toba mare”, care a beneficiat şi de un videoclip, precum şi premiul pentru cea mai bună trupă rock şi cea mai bună piesă rock, amintită anterior. Tânăra trupă confirma aşteptările: rockul avea să cunoască, prin această trupă, progresul poate nu atât de mult dorit, însă categoric cel necesar.

Ascensiunea şi dezvoltarea

Stilul alternativ al formaţiei părea să se impună încet, dar sigur, pe piaţa muzicală românească. Totuşi, aceştia experimentau diferite alte stiluri, pentru a da muzicii lor un sunet inedit. Astfel că, la începutul mileniului, Viţa de Vie încorporează în rock-ul alternativ elemente de punk, hardcore, jazz, reggae şi chiar rap. Astfel, apar colaborări cu trupe cunoscute la nivel naţional precum Şuie Paparude şi Paraziţii, lucru care se va reflecta în următorul album, „Exxtra”, material primit destul de bine printre fani, bucurându-se de un real succes în peisajul rock de pe plaiurile mioritice. Treptat, distorsul chitărilor, precum şi timbrul vocal al lui Adi Despot începeau să impună o nouă „reformă” în rockul românesc, apreciată tot mai mult de către consumatorii acestui gen muzical.

În plin proces evolutiv din punct de vedere muzical, Adi Despot şi compania abordează, începând cu a doua jumătate a deceniului, o nouă tematică lirică, de la stilul ironic trecând la cel ceva mai serios şi uşor sensibil, însă îndeajuns încât să nu dăuneze stilului. Odată cu aceste schimbări, trupa ia decizia de a lansa un album discografic o dată la trei ani, pentru a fi absolut siguri de calitatea produsului pe care doresc să îl promoveze. Au ales să sacrifice lumina reflectoarelor pentru a se dedica muncii în studio, unde să lucreze intens, cu atenţie la detalii, până în momentul în care materialul final ajungea la rezultatul dorit  Dacă acest lucru poate părea absurd pentru unii, pentru ei s-a dovedit a fi de bun augur, lansând piese precum „Liber”, „Alungă tăcerea”, „Praf de stele” „Un om c-o ghitară” şi „Azi”, care a consacrat proiectul „Viţa de Vie” drept una dintre cele mai bune trupe rock din perioada post-comunistă. Era vremea ca formaţia să impună noi standarde în muzica rock românească.

Însă, în mod inevitabil, a venit vremea ca trupa să se reinventeze, să încerce o altă abordare, ceva mai matură şi o altă tematică muzicală. Era timpul ca membrii formaţiei să părăsească statutul de „muzicieni profesionişti” şi să devină „artişti” în adevăratul sens al cuvântului. Iar acel moment a avut loc la exact…trei ani după ultimul material discografic, lansat în 2010. Adică nu cu mult timp în urmă.

„Acustic” sau definiţia maturităţii muzicale

„Albumul Acustic este cel mai intens experiment muzical la care am participat până acum. Într-o lume rece, hiper tehnologizată, el reprezintă încercarea noastră de a ne întoarce la elementele simple, naturale. Am realizat zgomotul şi viteza în care trăim şi lipsa de linişte şi detaliu din viaţa noastră ne-am speriat că ne transformăm în roboţi şi atunci am zis „stop”! Trebuia să ne întoarcem în locul de unde a început totul, în punctul zero, şi să ne luăm energia de acolo. Călătoria noastră este povestea lui Adam şi a Evei, spusă invers”, mărturisea Adrian Despot, întrebat fiind despre cel mai nou material lansat în lumina reflectoarelor semnat Viţa de Vie, şi anume Acustic.

Aşa cum spuneam adineauri, în viaţa anumitor trupe vine o vreme când simt nevoia să se reinventeze, tocmai pentru a apărea mereu cu ceva nou în atenţia fanilor şi pentru a evita riscul de a-şi clişeiza muzica, lucru ce ar putea duce în mod inevitabil la o decădere. Iar membrii trupei exact asta au făcut. Au sacrificat zgomotoasele chitări electrice pe altarul muzicii, „abandonând” astfel distorsul care i-a consacrat, şi le-au înlocuit cu instrumente mai armonioase, mai naturale, precum pian, chitări acustice, flaut, violoncel ori contrabas, atenţia la detalii fiind copleşitoare. Ritmurile dinamice au fost înlocuite cu ritmuri calde şi lente, de la jazz până la blues şi swing, transpunând ascultătorul într-o stare mult superioară rockului alternativ. Şi dacă asta nu era suficient, cei de la Viţa de Vie au hotărât să reorchestreze melodiile care i-au făcut consacraţi, „îmbrăcându-le” într-o haină mult mai elegantă decât cea originală. De la „Liber” şi „Alungă tăcerea” până la „Totata” şi „Basul şi cu toba mare”, melodiile au fost, în urma unei munci titanice depusă de către membrii trupei, metamorfozate radical. Iar dacă nici asta nu era suficient, membrii trupei au decis să invite nişte nume de o relevanţă semnificativă în muzica românească pentru a-şi pune amprenta acestui album extraordinar, printre care se remarcă Răzvan Suma, Alexandrina, Florin Ochescu şi, nu în ultimul rând, Eugen Caminschi, chitaristul trupei Vama, care contribuind la armonia fiecărei piese în parte, reuşesc să impună albumului un aer sofisticat, însă în esenţă simplu.

Rezultatul? O adevărată capodoperă auditivă din prima până în ultima secundă, de o complexitate rar întâlnită, un album care transmite o sumedenie de stări şi de trăiri intense, un periplu pe cele mai înalte culmi ale muzicii româneşti din toate timpurile, altfel spus, unul dintre cele mai bune materiale discografice realizate vreodată în muzica românească. În final, tinerii nebuni ai muzicii româneşti s-au maturizat.

Atât pentru cei mai „rockeri” dintre voi, cât şi pentru cei care vor să descopere noi culmi ale muzicii româneşti din anii ’90 încoace, Viţa de Vie este reprezintă o alterativă ideală şi recomand cu plăcere această trupă.

*Articol publicat în revista „Aripi Tinere” – numărul 30, mai 2014

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s